reklama

Robiť pre správnu firmu je výhra, nie samotný plat

„Chceš viac zarobiť ? Začni viac makať.“ Zamestnať sa po škole (pri najhoršom len po maturite) ? Na Slovensku ? Prečo myslíte že veľa mladých odchádza do zahraničia, alebo že si hľadajú brigády v zahraničí kde sa nadrú len preto, aby mali z toho leta viac ako tu ? Je to kvôli peniazom, výške platu alebo možno práve aj prístup zamestnávateľa k zamestnancom. Práve preto považujem za dôležité napísať svoju myšlienku - prístup zamestnávateľa k zamestnancom je tak isto dôležitý ako prístup zamestnanca k zamestnávateľovi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Som mladý študent ktorý ešte nemá dokopy nič odžité, a svoje pracovné skúsenosti sa zbierajú viac menej len z letných brigád poprípade mimoškolských aktivít. Aj napriek tomu si dovolím podať vám svoju myšlienku. V prvej časti dokumentu popíšem moje pracovné skúsenosti z rôznych firiem, a následne osobnú skúsenosť s dokonalou firmou pre ktorú pracujem.

Moja prvá letná brigáda bola v nemenovanom „vodnom zábavnom parku“ kde som pracoval samozrejme ako brigádnik (presnú pozíciu asi nesmiem uviesť). Robil som v lepšej časti tohto parku a vykonával som svoju prácu samozrejme poctivo. Môj nadriadený bol so mnou spokojný (aspoň si to myslím) a ja s prácou tiež. No v objekte kde robí viac ako 1000 ľudí je jasné, že vás ľudia nebudú poznať po mene keď ste tam len brigádnik, prípadne pre nich znamenáte len číslo v katalógu. Ak môžem priznať, plat bol fakt mizerný, a brigádnikov - bolo to vidno - si tam nikto nevážil. Robil som tam už pár rokov dozadu a od vtedy sa to tam len zhoršilo (to už viem len po známostiach, pretože sám som tam už pracovať nešiel). V čase keď som tam cez leto brigádoval, mali sme aspoň stravné lístky a mohli sme sa najesť v reštaurácii alebo podobne. Bolo to super. O čo ide, je momentálna situácia. Teraz brigádnik vyfasuje jedno tričko, klobúčik a maximálne mu môžu popriať veľa šťastia. Za 1,90€ na hodinu niektorý brigádnici stoja celý deň na parkovisku - v lete počas 40°C a usmerňujú autá kde majú zaparkovať. Pri pobehovaní na parkovisku 13 hodín si nemôžu sadnúť ani do tieňa ani keď neprichádzajú žiadne autá, lebo ich vedúci - vedúci brigádnikov - môže bez problémov vyhodiť pretože na listine čakajúcich majú k dispozícií ešte ďalších pár stoviek uchádzačov. Ich kože sú už pomaly uškvarené a ich pracovná nálada je na mizine. Myslíte že je to ľudské ? Vzhľadom na plat, vek a to, že čo všetko obetujú aby mali peniaze ?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzi časom bola aj zimná a následne letná brigáda v potravinách. Z každého zamestnania mám nejaké spomienky. Práca v potravinách je v pohode, aj keď plat samozrejme mizerný (to nie len brigádnici) ale vzhľadom na prácu sa to dalo zniesť - v tom čase som nemal milión možností. Jeden krásny letný deň sa prišlo na to že niekto ukradol alkohol v hodnote niekoľko (možno aj sto) eur. Osobne som si mal možnosť pozrieť kamerové záznamy. Čo však čert nechcel dokonale som si zapamätal pohyby tohto zlodeja a začal som sa viac pozerať po ľuďoch ktorý sa motali pri alkohole. Raz som ho zbadal, bol som si 100% istý že to bol on a že kradne znova. Znova ten istý postup. Nahlásil som to vedúcemu kým nebolo neskoro a zlodeja pri svojej činnosti prerušili. Ušetril som takto potravinám nejakú stratu ktorú by museli oni zaplatiť a viete čo mi na to povedali ? Absolútne nič ! Nepadlo ani slovíčko ďakujeme za upozornenie. Vtedy som si uvedomil, že čo tam vlastne robím alebo prečo som to spravil, keď si nevedia ani vážiť moju robotu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšia z tých extrémnejších brigád bola v Škótsku na zbere jahôd. Vedel som že to bude tvrdá práca a že budem musieť byť v extrémnych podmienkach. Nečakal som že to bude až také zlé. Na farme v Škótsku som bol pre zamestnávateľa len číslo - alebo len „picker“ ktorý vykonával svoju činnosť na poli. Bolo to hrozné a v noci sme spali v teplote ktorá sa zhodovala s vonkajšou teplotou cca 6°C. Zamestnávateľa ani netrápilo v akom stave sú tieto karavany, hlavne že mali funkčný požiarny hlásič aby neplatil za to pokutu. Samotná práca bola dosť náročná a zberanie jahôd považujem za prácu ktorá je asi ťažšia ako na stavbe. Keďže som na stavbe tiež mnohokrát robil. Po týždennom zhodnotení našich výkonov na poli, sme si nezarobili ani na pôvodné náklady čo sme do toho dali a zamestnávateľ vyvesil tabuľku s našimi menami že ak nepridáme, budeme musieť odísť. Práve vtedy mi prišlo rozumnejšie uprednostniť svoje zdravie ako to, že sa tam zodriem z kože pri tých Rumunoch ktorý išli ako motorové myši. Nečudo, robia to celý život a žijú z toho z roka na rok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čo tie pozitívne zamestnania ? Pozitívne skúsenosti a pozitívny prístup ?

Zo Škótska sme ako traja kamaráti odišli do Anglicka hľadať robotu. Neskôr sme dvaja začali robiť pre firmu ktorá vyrába umelé trávniky. Už hneď keď sme tam vošli nás zamestnávateľ - riaditeľ firmy spýtal že čo by sme si priali, povedali sme že hľadáme prácu. On sa usmial a povedal poďte za mnou. Neveriacky sme sa na seba pozreli a išli za ním. Neskôr sme si dohodli s vedúcou výroby pohovor ktorý musíme absolvovať, že nám ukáže firmu a potom nám zavolá kedy budeme môcť nastúpiť do roboty. Robili sme tam dokopy 8 týždňov a každý deň sme boli maximálne spokojný s priamym prístupom nášho zamestnávateľa ku nám. Pomohol nám vybaviť potrebné veci na to, aby sme mohli v Anglicku robiť, a dokonca ešte volali do banky či sa nám bude dať založiť účet. Skutočne skvelý prístup. Možno sme si nezarobili toľko, čo sme mohli na jahodách, ale určite sa nám to vracia na spomienkach ktoré sme v Anglicku zažili s našimi spolupracovníkmi poprípade sa nám to vráti aj na zdraví ktoré sme si uchránili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavná myšlienka článku - Najlepší zamestnávateľ

Už od strednej školy pracujem pre firmu v oblasti IT. Nerobím programátora a stále som vo firme len nejaká taká výpomoc, aj keď ma berú ako plnohodnotného člena firmy. Začínal som vo firme pomocou praxe zo školy. Už vtedy som poznal konateľov firmy a nadviazal som s nimi kamarátske vzťahy ktoré fungujú do teraz. Vždy mi firma pomohla ako sa len dalo, buď mi dávali chvíľkové brigády alebo ma niečím zamestnali. Dávali mi určité výzvy. Vždy sme si udržovali a udržujeme kamarátsky vzťah ktorý stále pretrváva. Práve vďaka takýmto ľudom je firma stále silnejšia a môže rásť. Ide o prístup ako k zamestnancom tak k zákazníkom firmy ktorý musia byť s výkonom firmy maximálne spokojný. Robil som na rôznych miestach a spokojne môžem tvrdiť to, že pracovať pre takúto firmu je pre mňa obrovský prínos do života. Nemôžem sa chváliť obrovským ohodnotením mojej roboty, ale môžem sa chváliť tým, že mám česť pracovať pre firmu ktorá ma robí šťastným zamestnancom, a šťastných zamestnancov je na svete stále len menej a menej...

Záver

Do tohto príspevku som nepodal ani desatinu mojich skúseností, ale dúfam, že myšlienka ostala zachovaná. Samozrejme, pracoval som pre viac firiem a mám za sebou viac brigád, avšak tieto mi utkveli v hlave - sami už viete posúdiť či negatívne alebo pozitívne. Ak niekto z nadriadených nemenovaného „vodného parku“ si to prečítal, sám bude vedieť posúdiť či sa práve toto deje u nich.

Martin Pristaš

Martin Pristaš

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracujem pre firmu FreeTech services, ako Junior Content Manager a zároveň som študentom vysokej školy v Brne - na fakulte Informatiky. Rozhodol som sa písať tento blog preto, lebo veľa vecí mi vadí a rád by som sa podelil o moje názory aj s inými osobami ako len s tými, s ktorými trávim čas. Dúfam, že sa vám moje občasné prispievanie bude páčiť. Zoznam autorových rubrík:  Škola, ŠkolstvoCestovanieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu